Blogposts upgraden

Bijgewerkt op 8 november 2023

Blogposts upgraden geeft ze meerwaarde, want je plaats aanvullende content. En om te weten wat je toe zou kunnen voegen, ga je even naar Google Search Console. Als je binnenkomt in Google Search Console dan zie je een grafiek staan. Die grafiek gaat over de clicks van de laatste 3 maanden. Maar er staat nog veel meer. Ga in de zijblak naar: zoekresultaten.

zoekresultaten in Google Search Console

Je ziet nu bovenaan staan:

  • Totaal aantal kikken
  • Totaal aantal vertoningen
  • Gemiddelde CTR
  • Gemiddelde positie

Als je op die blokjes klikt, vink je ze aan of uit. Vink alles uit behalve het aantal vertoningen.

google search console

Menu

Iets lager staat een menu, hier kies je voor pagina’s.

En dan zie je een rijtje pagina’s staan. Die pagina’s kun je sorteren. Aan de rechterkant zit een klein pijltje waarmee je ze op volgorde kunt zetten: van veel vertoningen naar weinig vertoningen of van weinig vertoningen naar veel vertoningen.

Zet de pagina met de meeste vertoningen bovenaan. Klik dan een pagina met veel vertoningen aan. Dan zie je het menu weer staan en nu kies je voor zoekopdrachten.

Blogposts upgraden

De zoektermen die je hier ziet staan, zijn echte zoekopdrachten die echte mensen hebben ingetikt en waarop jouw pagina is aangeboden in de organische zoekresultaten.

Kijk naar deze zoekopdrachten en zoek naar een zoekopdracht waar je nauwelijks aandacht aan geschonken hebt in je artikel. Zo’n zoekopdracht zul je niet altijd vinden. Maar als je er wel eentje vindt kun je je artikel upgraden. En hoe langer je artikel gepubliceerd is, hoe meer zoektermen je daar ziet staan.

Door de zoektermen die je vindt in Google Search Console goed te gebruiken, wordt je website steeds beter en steeds informatiever. Dit is veel werk, maar het is beslist de moeite waard, want zodra jij een extra alinea toevoegt op basis van een zoekterm waar je blogpost als op wordt aangeboden, gaat Google er mensen naartoe sturen.

Zoektermen onderzoek

Zoektermen onderzoek staat eigenlijk aan de basis van SEO. Eigenlijk moet je dit altijd doen voor je gaat schrijven want je moet een focus zoekterm kiezen. Misschien weet je dat ook wel, maar je doet het niet en je weet ook eigenlijk helemaal niet hoe je dat aan moet pakken. Dat hoeft dus helemaal geen ramp te zijn, want door een poosje na publicatie te kijken in Google Search Console kun je dit alsnog in orde maken. Je vult alles gewoon netjes aan met extra alinea’s. Geef het wel de tijd, Google moet wel de gelegenheid krijgen om zoektermen voor je te vinden.

Blogposts upgraden

Na de publicatie van je artikel ben je dus niet klaar. Het publiceren van je artikel is niet het einde, maar het begin. Je wacht een poosje en dan ga je in Google Search Console kijken op welke zoektermen je artikel is aangeboden. Misschien heb je alles goed gedaan en valt er niets te verbeteren aan je artikel. Maar misschien ook niet en zie je kansen om je artikel aan te vullen.

,

Over de auteur

Scroll naar boven