Doorzoekbaarheid van je website verbeteren

doorzoekbaarheid van je website verbeteren

Bijgewerkt op 21 januari 2024

Is je homepage makkelijk bereikbaar?

Om je website goed doorzoekbaar te maken heb je geen technische kennis nodig. Er is dus geen reden waarom jouw website niet goed doorzoekbaar is. Jij kunt dat gewoon veel beter regelen. Maar soms moet er dan eerst een knop om in je hoofd. Dus ik ga maar eens proberen om die knop om te zetten.

Dit lijkt een rare vraag, want je homepage is de voorpagina van je website, hoe zou het kunnen dat die niet gemakkelijk bereikbaar is? Maar ik verzeker dat het kan.

Als er een logo op de website staat (en dat is meestal zo), dan is de homepage bereikbaar door dat logo aan te klikken. Dat is voor sommige designers een reden om geen menu-item “home” neer te zetten. Maar als je dat menu-item niet neerzet omdat iedereen op home kan komen via het logo, dan ga je ervan uit dat mensen weten dat ze via het logo op home kunnen komen. En dat weet niet iedereen.

Besef als je website goed geoptimaliseerd is, je homepage niet de plaats is waar de meeste mensen binnenkomen. Zolang je website niet vindbaar is en er alleen mensen komen via je visitekaartje, zolang is home de pagina waar mensen binnenkomen.

Maar als je ‘m optimaliseert, dan verandert dit. Mensen kunnen vanuit de zoekresultaten op iedere pagina van je website landen. Ze komen dan helemaal niet binnen op de homepage. Ze komen gewoon ergens op je blog binnen en weten niet dat ze via het logo op home kunnen komen. Dus ze vinden home niet.

Heb je een zoekveld op je website?

We hadden het over de doorzoekbaarheid van je website en dan mag een zoekveld natuurlijk niet ontbreken. Maar ik sprak laatst een designer die me vertelde dat het zoekveld zelden gebruikt wordt, dus daarom was het weggehaald.

Maar dat is natuurlijk een raar verhaal. Want als je het zoekveld weghaalt, kun je niet meer weten of mensen het nodig hebben. Want het is er niet, mensen kunnen het dus niet gebruiken. En als ze het niet kunnen gebruiken, kun jij niet meten en niet weten wat ze gedaan zouden hebben als het er wel was geweest.

Als je website goed doorzoekbaar is, dan zal het zoekveld weinig gebruikt worden omdat alles makkelijk te vinden is. Maar laat het zoekveld toch maar staan, want het heeft een zeer nuttige functie.

Wat staat er in de zijbalk van je blog?

De zijbalk van je blog kun je gebruiken om je blog beter doorzoekbaar te maken. Maar dan moet je er wel een goed menu in zetten en daar moet je over nadenken.

  • Heb je datumarchieven in je zijbalk staan en zo ja: zijn je artikelen zo actueel dat ze echt bij een datum horen? Zo niet, haal die datumarchieven dan weg.
  • Heb je een enorme rij titels van blogposts in de zijbalk staan? En waarom dan? Want die titels zijn toch ook gewoon zichtbaar op blog? Want voegt die rij toe?
  • Staat er een rijtje met je nieuwste artikelen in de zijbalk? Waarom? Die nieuwste artikelen staan toch ook bovenaan je blog? Wat voegt het dan toe als je ze ook in de zijbalk zet?

Ik weet niet of jij door rijen titels van artikelen gaat scrollen en ik weet ook niet of jij om de nieuwste artikelen te zien naar de zijbalk gaat, maar ik doe dat niet. Als ik de nieuwste artikelen wil zien ga ik gewoon naar het blog want daar staan ze.

Mobiele versie van je website

Als ik je website desktop bezoek, dan kan ik wel leven met die rij artikelen, want is dan gewoon een afleiding. Ik heb geen behoefte aan die afleiding, maar het is niet moeilijk om ‘m gewoon te negeren. Maar als ik je website mobiel bezoek, dan ligt dat heel anders. Dan zie ik de zijbalk pas als ik je artikel heb uitgelezen. Dan krijg ik die hele lange rij te zien. En dat is wat veel om te kunnen gebruiken om verder te lezen.

Het is prima om links naar gerelateerde artikelen bij een blogpost te plaatsen en het is ook prima om relevante categorieën en tags bij je artikelen te plaatsen. Maar ze moeten wel gerelateerd zijn en de interne structuur van je website versterken. Links op de website verbinden pagina’s en blogposts. Gebruik ze dus om onderlinge relaties te versterken en niet de inhoud van je hele website onder elk artikel te hangen.

Google

Voor Google zijn te veel links lastig. Want Google probeert de structuur van je website te doorgronden. Hij wil de onderlinge relaties tussen je pagina’s en blogposts begrijpen. Maar dat is natuurlijk erg moeilijk als je in de zijbalk naar alle andere artikelen verwijst. Daar is geen structuur meer in te vinden.

Doorzoekbaarheid van je website verbeteren

De doorzoekbaarheid van je website verbeteren doe je voor mensen, zoals je alles wat voor SEO doet voor mensen doet. Besef dat als mensen iets niet kunnen vinden, dat Google het dan ook niet kan vinden want die volgt dezelfde weg als mensen doen.

Besef ook dat een uitstekende navigatie en dus ook de doorzoekbaarheid een ranking factor is. Maar dat betekent niet dat je een hele berg links op elke pagina moet zetten want dan is er geen heldere structuur. En als er geen heldere structuur is, dan is er ook geen goede navigatie.

John Mueller (van Google) heeft hier duidelijkheid over gegeven in een Google Search Central SEO hangout. Plaats relevante interne links, maar weet ook dat als het er te veel zijn, dat je dan het paard achter de wagen spant. Niet meer dan 100 interne links op een pagina.

Voor je nu stopt met lezen omdat je denkt dat 100 interne links zo verschrikkelijk veel is dat je die helemaal niet hebt, denk na! Want wat je moet begrijpen, is dat ik het nu heb over alle links op een pagina. Ook de links in je menu tellen mee. Ook de links in de voettekst van je website tellen mee. En als je een zijbalk hebt waar links in staan, dan tellen die ook allemaal mee. Heel waarschijnlijk heb je dus veel meer links op een pagina staan dan je beseft.

De kunst van het linken

De kunst van het linken is dat je aanvullende en gerelateerde informatie aanbiedt op het moment dat mensen er behoefte aan hebben. En daar moet je heel goed over nadenken: wat is echt relevant voor mensen op het punt van je website waar ze op dit moment zijn?

Judith de Vries

Over Judith de Vries

SEO interesseert en fascineert me. Ik vind het prachtig om te ontdekken hoe je een webpagina hoog in de zoekresultaten kunt krijgen. Mijn eerste SEO cursus volgde ik in 2012 en ik ben er nooit mee gestopt. Ik heb zelf ook SEO-cursussen gegeven en experimenten uitgevoerd met mijn eigen websites.Tegenwoordig kun je SEO aan me uitbesteden.

Scroll naar boven