Bijgewerkt op 6 december 2023
Als je gaat investeren in SEO dan wil je natuurlijk ook wel graag weten wanneer je het effect van SEO gaat zien. Wanneer zie je het resultaat van het optimaliseren van je blog? Wanneer je effect van SEO ziet, hangt af van wat je al hebt opgebouwd. Hoe groter je website nu al is en hoe sterker de content is, hoe sneller je resultaten van SEO zult zien.
Als je nu een groot blog hebt met daarom honderden artikelen die niet geoptimaliseerd zijn, dan mag je heel snel effect verwachten. Maar als je een klein blog hebt met een paar artikelen, dan zal het veel langer duren voor je resultaat ziet.
Optimaliseren van je blog
Bij SEO gaat het in de eerste plaats om het optimaliseren van je blog. Dat zou je misschien niet verwachten en misschien vind je het zinvoller om je dienstenpagina’s te optimaliseren omdat je liever wilt dat deze pagina’s hoog in Google komen.
Misschien vind je zelfs dat een blog niet past bij een zakelijke website zoals de jouwe. En dan ga je hier vlug weer weg, op zoek naar iemand anders die je kan helpen je website hoog in Google te krijgen zonder dat je er een blog op zet.
Tip: zoek dan naar iemand die gespecialiseerd is in AdWords en niet naar een SEO specialist.
Vanuit jouw perspectief is waar dat het handiger zou zijn als je dienstenpagina’s hoog in de zoekresultaten zouden komen, maar Google is meer geïnteresseerd in je blog omdat op je blog de antwoorden op zoekopdrachten staan. Je blog is daarom de motor van je SEO strategie. Je dienstenpagina’s liften mee op de stijging van je blog.
Nieuwe website
Als je net met een nieuwe website begint waar nog nauwelijks iets op staat, dan duurt het langer voor je resultaat ziet dan wanneer je al een groot blog hebt dat je tot dusver niet geoptimaliseerd hebt. Er is content nodig om te optimaliseren.
Maar anderzijds heb ik iemand weleens horen zeggen dat ze eerst wilde zorgen voor content en pas daarna wilde gaan optimaliseren. Dat is meestal dubbel werk. Als je nu nog geen content hebt maar wel een blog wilt, dan is het handiger om je teksten direct te laten optimaliseren.
Hoe snel zie je resultaat van SEO?
Terug naar de vraag: hoe snel zie je het effect van SEO? Ik heb een keer aan een website gewerkt die heel weinig deed en waarbij binnen een maand een flinke verbetering zichtbaar werd. Dit was een website met rond 300 blogposts met een sterke, informatieve inhoud.

De onderste stippellijn laat zien hoe het de maand daarvoor was en de bovenste dikke lijn laat zien hoe het een maand later, na optimalisatie, geworden was. Hij ging op de piek van 77 clicks per dag naar 667 clicks op een dag. Een dergelijk resultaat bereik je alleen als er al voldoende teksten op de website staan. En als je een dergelijk resultaat wilt behouden moet je ook doorgaan met het publiceren van blogposts.
Effect van SEO een jaar later
Wat nog leuker is: hieronder zie je een screenshot van ongeveer een jaar later. En dan zie je dat er nog steeds zoveel clicks komen uit de organische zoekresultaten.

En juist dat maakt SEO zo interessant: je investering is een eenmalige investering die daarna alleen onderhoud vraagt, maar de effecten blijven komen. Dit in tegenstelling tot een investering in advertenties. Wat je in advertenties investeert is daarna weg.
Effect van SEO: langetermijnstrategie
In principe kun je dus heel snel effect van SEO zien. Maar in de praktijk is dat meestal niet zo omdat je website nog niet aan de voorwaarden voldoet voor snelle resultaten. Er staat dan gewoon nog niet genoeg content op.
Hoe zit het met de praktijk
Wat je hierboven ziet is echt waar, maar dat is natuurlijk maar 1 resultaat. Dat bewijst dat het soms zo kan gaan, maar dat vertelt natuurlijk niet over de resultaten die jij mag verwachten. En dat was nou net wel wat je wilde weten.
Neil Patel heeft veel meer data tot zijn beschikking, want hij heeft een tool waar je Google Search Console op kunt aansluiten. Hij kan hierdoor zien of jij meer verkeer uit de organische zoekresultaten krijgt. En hij ziet niet alleen jouw verkeer, hij ziet het verkeer van iedereen die een account bij zijn tool heeft en die Google Search Console heeft aangesloten. Hierdoor heeft hij deze resultaten voor organisch verkeer kunnen melden. Hij heeft een miljoen aangesloten accounts en hiervan focust iets minder dan de helft actief op SEO.
- In de eerste zes maanden zagen mensen die zich actief gingen inzetten voor SEO een toename van het organische zoekverkeer van 11,4%.
- In de tweede 6 maanden zagen ze een stijging van 9,58% over de eerste 6 maanden.
- En in het tweede jaar zagen ze gemiddeld een stijging van 49,4% over het eerste jaar.
- In jaar 3 zagen ze een stijging van 30,7% ten opzichte van jaar 2.
- En in jaar 4 zagen ze een extra groei van 13,5%.
Dat laat toch duidelijk zien dat het de moeite waard is om je in te spannen voor SEO. Maar het laat ook zien dat je niet moet hopen op snelle spectaculaire resultaten. Gewoon stug doorgaan.