Bijgewerkt op 17 augustus 2023

Gerelateerde verwijzingen
Met gerelateerde verwijzingen kun je het aantal bezoekers van je artikelen verdubbelen. En misschien zelfs wel verdriedubbelen. Daarvoor moet er even een knop om in je hoofd en je moet erover nadenken.
Als ik je vertel dat je aan bestaande klanten veel gemakkelijker kunt verkopen dan aan mensen die jou nog niet kennen, dan vertel ik je hopelijk niets nieuws. Met de artikelen op je blog is net zoiets aan de hand: het kan flink moeilijk zijn om mensen op je blog te krijgen. Maar als ze daar eenmaal zijn, dan is het niet heel erg moeilijk om ze daar een poosje te houden.
Om ze er te houden moet je natuurlijk goede content bieden waar ze echt iets aan hebben. Maar dat niet alleen. Je moet ze ook meer van hetzelfde bieden. Want dan blijven ze nog een poosje.
Hoe verdubbel je het aantal bezoekers op je artikelen
Om mensen langer op je blog te houden, moet je ze meer van hetzelfde bieden. En dat mist op veel blogs.
Vaak mag je een artikel lezen en je mag iets kopen. Je mag ook inschrijven voor een nieuwsbrief, maar je krijgt niet meer van hetzelfde. Maar als ik nog niet klaar ben om te kopen en geen zin heb in een funnel, dan ga ik weer weg. En dan moet jij opnieuw moeite doen om mensen naar je blog te trekken.
Gerelateerde verwijzingen
Bied je lezers gerelateerde verwijzingen. En dan bedoel ik niet een paar willekeurige gerelateerde artikelen die ergens ver buiten beeld staan. Ik bedoel:
- Link in je artikelen naar gerelateerde verwijzingen.
- Deel je artikelen in categorieën in en zorg dat je lezers die categorieën ook kunnen zien.
- Plaats niet een heleboel tags bij je artikelen maar kies ze zorgvuldig.
- Zorg dat als je lezers een categorie of tag aanklikken, dat ze dan ook echt meer van hetzelfde krijgen en niet alleen het ene artikel dat ze net gelezen hebben.
Je kunt het niet afdwingen dat mensen verder gaan lezen. Maar je kunt het wel mogelijk en aantrekkelijk maken. Zorg dat je het mogelijk maakt.
Zo kun je mensen veel langer op je blog houden. En het maakt dan niet uit waar ze vandaan komen. Het doet er niet toe of via de social media of via de zoekresultaten gekomen zijn. Het enige wat telt is dat je ze meer van hetzelfde biedt zodat je blog interessant genoeg vinden om te blijven.
En met ieder artikel dat ze lezen neemt de kans dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief toe. En de kans dat ze iets kopen neemt ook toe. Als je echt gericht gaat doorverwijzen zul je zien dat je artikelen dubbel zo vaak gelezen worden. Ook als je website als geheel niet meer bezoekers krijgt.