Bijgewerkt op 21 november 2023
Op 25 augustus 2022 was er een update van het algoritme: Google helpful content update. En op 12 september 2022 rolde hij nog een update uit.
De Google helpful content update vraagt van je dat je voor mensen schrijft. Span je niet in om het algoritme te begrijpen, want als je content schrijft waar mensen echt iets aan hebben, dan kom je vanzelf boven drijven. Google heeft ook een lijstje gegeven waaraan je kunt afchecken in welke mate jouw site behulpzaam is. Kijk hier eens naar, want dat kan je inspireren.
Wat deze update wil wegfilteren
Google richt zich voortdurend op het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten en vaak doet hij dat door zich ervoor in te spannen om zoekresultaten die weinig kwaliteit bieden uit de zoekresultaten weg te filteren. De helpful content update wil dit type zoekresultaten wegfilteren:
- Content die geschreven is met het doel een betere ranking te krijgen.
- Artikelen die de lezer geen informatieve of nuttige content bieden.
En deze update wil informatieve en nuttige artikelen een betere ranking geven.
Wat is behulpzame content
Behulpzame content is content waardoor je lezers na het lezen iets snappen, iets weten of iets kunnen. En dat is iets anders dan het beschrijven van alle voordelen van jouw dienst met als afsluiting: “koop wc-eend bij mij”. Behulpzame content betekent dat je uitlegt hoe je iets doet of waarom het wijsheid is om iets te doen. Daar verdien je natuurlijk niets aan, waardoor je liever schrijft over alle voordelen van jouw dienst.
Dat lijkt voor dienstverleners niet relevant, want je wilt helemaal niet dat ze het zelf gaan doen. Maar besef dat je dan een erg rechtstreekse benadering hebt. Door helpful content te schrijven, kun je mensen aantrekken die nog helemaal niet verzonnen hebben dat ze je in zouden kunnen huren om het werk te doen. En als ze eenmaal op je website zijn, dan kun je ze op het idee brengen dat het veel makkelijker is om jou het werk te laten doen.
Hoe kom je dan aan klanten?
Ik heb een gigantisch groot blog over Mailchimp volgeschreven en ook Mailchimp zelf heeft dat gedaan. En elk nieuw artikel stuur ik ook nog eens rond naar geïnteresseerden. Dus je zou denken dat ik op deze manier geen klanten kan krijgen. Maar dat gebeurt juist wel.
Iemand heeft weleens tegen me gezegd dat ze vond dat ik wel erg veel gratis weggaf. Misschien is dat ook zo, maar de persoon die dat tegen me zei was op dat moment een actieve klant. Zij werd klant terwijl ze vond dat ik wel erg veel gratis weggaf. Want ze had helemaal geen zin om mijn hele blog door te spitten. Haar tijd is natuurlijk ook geld waard en hoewel ze aanvankelijk op zoek was naar “hoe het moet” koos ze ervoor om me in te huren.
En ik denk dat dit het antwoord is. Mensen vinden het helemaal niet zo vervelend om geld te betalen om lekker snel en makkelijk dingen voor elkaar te krijgen. Dat doen ze liever dan uren te zitten puzzelen met een blog erbij.
Wat je kunt doen
Als je veel content hebt die niet zo heel nuttig is voor bezoekers, haal die dan gewoon weg of herschrijf het. Want Google kijkt naar je hele site. Als er content op je website staat waar mensen niets aan hebben, dan beïnvloedt dit de ranking van je hele site. Dus ook artikelen waar mensen wel veel aan hebben kan gaan dalen.
En dan schrijf je gewoon voortaan artikelen waar mensen echt iets aan hebben. En dan zet je daarbij dat ze in kunnen schrijven voor nog meer nuttige tips en je biedt hulp aan voor mensen die daar allemaal geen tijd voor hebben.
Met het schrijven van behulpzame content moet je snel beginnen. Deze update begint voor Engelstalige sites. Maar straks gaat dat natuurlijk verder met andere talen. Ook Nederlands. Doe het daarom direct, dan heb je er straks heel veel voordeel van.