Bijgewerkt op 8 november 2023
Hulpmiddelen voor SEO kunnen je informatie geven die je zonder die hulpmiddelen niet zo makkelijk kunt achterhalen. Denk bijvoorbeeld aan MOZ, waar ze zelf een ingewikkelde formule hebben verzonnen om te berekenen hoe groot de kans is dat een pagina van een website in de zoekresultaten zal worden aangeboden. Dat kun je niet zomaar zelf ontdekken.
Maar aan het gebruik van dit soort tools hangt ook een prijskaartje, kijk maar:
- Prijzen van MOZ (Canada), vanaf 99 dollar per maand.
- Prijzen van Semrush (U.S.A.) vanaf 129,95 dollar per maand.
Daar krijg je ook wel iets voor natuurlijk, maar de vraag is altijd: haal je het er ook uit? Als je een groot bedrijf hebt misschien wel. Maar heb jij een groot bedrijf? Ik niet.
Prijzen voor kleinere bedrijven
Ik ben daarom eens verder gaan zoeken of er misschien ook vergelijkbare tools zijn met een prijs die beter bij kleinere bedrijven past. En ik heb er ook nog eentje gevonden.
- Prijzen van Sitechecker.pro (Estland), vanaf 41 dollar per maand
Dat scheelt nogal wat, waardoor je de kosten er ook veel sneller uithaalt. Ik ga met deze tool werken en dan kan ik je over een poosje vertellen wat je ermee kunt doen om betere resultaten te krijgen.
Belangrijk
Nu we het over prijzen hebben ook even een opmerking: tools moeten geld kosten. Want bedrijven hebben een verdienmodel nodig. Dat betekent dat als een tool gratis is, zij geld verdienen aan jouw data, tenzij het om een beperkte free trial gaat.
Wat doen SEO hulpmiddelen?
Wat doen SEO hulpmiddelen? Eigenlijk doen ze niets. Ik hoor soms dat mensen denken dat als je je website aansluit op Google Analytics, dat je ranking dan beter wordt. Dat is helemaal niet zo. Google Analytics is een meetinstrument en als jouw ranking beter wordt doordat je website hebt aangesloten op Analytics, dan komt dat doordat jij ziet wat je moet verbeteren. Maar van zichzelf doet Google Analytics niets.
Zo is het met die andere tools ook: ze doen niets anders dan meten en aan jou vertellen wat er goed gaat en wat er niet goed gaat. Dat is heel waardevol. Want als je pagina’s hebt waar iets niet mee in orde is, dan zullen ze niet ranken. Dat wil je weten, want dan kun je daar iets aan doen.
Andere factoren dan prijs
Ik persoonlijk vind de prijs erg belangrijk bij het kiezen van een dergelijke tool, omdat de prijs soms zo vreselijk hoog is. Maar prijs is niet het enige belangrijke. Wat ook belangrijk is: kun je ermee werken? Want veel tools bieden ook cursussen aan en die heb je ook echt nodig om te begrijpen hoe je goed met zo’n tool kunt werken.
Dat je er een paar cursussen voor moet volgen is niet zo erg als je marketeer bent, want dan hoort het gewoon bij je vak. Maar jij hebt een ander vak, en dan moet een tool niet te moeilijk zijn. Je moet er snel en makkelijk informatie uit kunnen halen. Ook op dit punt scoort Sitechecker.pro goed. Ze hebben een video online staan, kijk daarnaar en je weet wat je moet doen.
Hulpmiddelen voor SEO
Als je je serieus bezighoudt met SEO, zul je vroeg of laat de behoefte krijgen aan hulpmiddelen voor SEO. Je hebt gewoon meer informatie nodig. Dan kun je kiezen uit talloze tools en zoals je op deze pagina gelezen hebt, kunnen de prijzen enorm verschillen. Misschien verschilt de inhoud ook heel veel, dat kan. Maar kijk eerst wat je echt nodig hebt en wat je echt gaat gebruiken. Want anders betaal je misschien heel veel geld terwijl je dat er nooit uithaalt.