Bijgewerkt op 9 november 2023
Realiseer je dat alle websites klein begonnen zijn. En sommige van deze websites zijn bekend en populair geworden. Wat anderen kunnen, kun jij ook.
Als je wilt dat je website een populaire bekende website wordt, dan moet je o.a. zorgen dat je website autoriteit heeft. Het is belangrijk ervoor te zorgen dat je website autoriteit heeft want dit vraagt Google zich af als hij jouw website beoordeelt:
Wordt de site gezien als autoriteit op dit gebied?
Google blog
Dit gaat over de Panda ranking waarmee Google websites die weinig kwaliteit bieden weg wil filteren uit de zoekresultaten.
Kleine website populair maken in het verleden
In het verleden bepaalde Google de autoriteit van een website door naar het aantal inkomende links te kijken. Google ging er toen vanuit dat een website met veel inkomende links een autoriteit was.
Veel inkomende links
Een kleine website populair maken deed je toen dus door te zorgen voor heel veel links naar de website toe (inkomende links). Dat was een vreselijk naïef idee van Google en van dat naïeve idee is misbruik gemaakt. Hierdoor ontstonden er “linkboerderijen” waar je inkomende links kon kopen.Nu moet je dat beslist niet doen, want dat pakt nu juist enorm in je nadeel uit. Je moet die links dus beslist niet kopen, maar inkomende links zijn ook nu nog steeds belangrijk.
Beste antwoorden op zoekopdrachten
Aangekochte links helpen niet om websites met daarop de beste antwoorden te onderscheiden van websites waar helemaal geen goede antwoorden op staan. Daarom bedenken de mensen van Google nu telkens opnieuw manieren om onderscheid te kunnen maken: ze willen de beste websites bovenaan plaatsen.
Daar hoef je je helemaal geen zorgen over te maken als je je inspanningen richt op het schrijven van artikelen waar je lezers iets aan hebben. Integendeel: dan is SEO eenvoudig.
Autoriteit verwerven met kleine website
Een kleine website populair maken moet je nu heel anders aanpakken dan voorheen: geen trucjes en beslist geen aangekochte links. Een kleine website kan populair worden door een onderwerp compleet te behandelen. Schrijf behulpzame content waar mensen echt iets aan hebben.
En dat is een heel andere manier om autoriteit te bepalen. Want als je jouw onderwerp compleet behandelt op je website, dan is het onvermijdelijk dat mensen naar jouw website gaan als ze een antwoord zoeken op een vraag over jouw onderwerp.
Geschreven door een expert
En deze manier om autoriteit te bepalen hangt nauw samen met een andere vraag die Google zichzelf stelt: de vraag of artikelen op een website geschreven zijn door een expert.
Als je informatie over een specifiek onderwerp zoekt en je weet dat er een website is waarop dit onderwerp compleet en uitputtend beschreven staat en ook nog door een expert, dan hoef je niet verder te zoeken: je weet dan gewoon dat je het antwoord op je vragen op die website zult vinden.
Autoriteit verwerven met kleine website
Wie niet groot is moet slim zijn, dus als jij een zzp’er bent en een website hebt en je wilt graag dat jouw website als autoriteit gezien wordt, dan moet je bloggen over je vak.
- En je moet niet alleen bloggen wanneer het jou uitkomt, je moet veel vaker bloggen dan je lief is.
- Zorg dat je schrijft over alle aspecten van je onderwerp. Focus niet op één sleutelwoord, maar kies telkens een andere invalshoek.
- En zorg dat je het zorgvuldig doet, zorg dat je dé specialist bent op jouw gebied. Dan zal Google je volgen.
Dat is veel werk, maar echt moeilijk kan dit niet voor je zijn, want jouw website gaat over jouw expertise. Als je website nu slecht gevonden wordt dan kun je daar een heleboel aan doen.
Indeling van je website
Stel je voor dat Google een bibliotheek is. In een bibliotheek staan de boeken die bij elkaar horen bij elkaar. Omdat dit zo is, kun je gemakkelijk vinden wat je zoekt. De digitale wereld werkt niet helemaal precies zo, maar bij het schrijven van artikelen voor je website is het wel handig om dit beeld voor ogen te houden.
Zorg dat het duidelijk is in welk deel van de digitale bibliotheek jouw website hoort: hoort je website bij de romans, hoort je website bij de wetenschappelijke werken of hoort je website in het kinderhoekje? Maak in je tagline helder waar je website precies over gaat.
Wat voegt je artikel toe?
En als je je artikelen schrijft, denk dan ook goed na over je onderwerp.
- Voegt het onderwerp waar je over schrijven wilt iets toe aan het onderwerp van je website?
- Voeg je een hoofdstuk toe aan het boek van je website of gaat je artikel over een onderwerp dat eigenlijk beter zou passen in een andere hoek van de bibliotheek?
Maak ook een duidelijke indeling binnen je website: zorg dat onderwerpen die bij elkaar horen bij elkaar te vinden zijn. Zorg dat mensen gemakkelijk meer over hetzelfde onderwerp kunnen vinden.
De beste antwoorden op zoekopdrachten
Een kleine website populair maken betekent dat je ervoor zorgt dat jouw website een boek vormt en dat in dit boek de beste antwoorden over jouw onderwerp te vinden zijn. Dan kun je erop rekenen dat je webpagina’s als een speer omhoog gaan in de zoekresultaten.
Kwaliteitsverbetering
Kwaliteitsverbetering van content is een noodzakelijke stap als je wilt dat je website gaat stijgen in de zoekresultaten. Zorg dat je website meerwaarde biedt.
Er is nog een aspect aan die populariteit. Om populair te worden moet je veel schrijven over je onderwerp. Je hebt het dus eigenlijk aldoor over hetzelfde. Dat moet, maar dat is ook een valkuil. Dat kan als gevolg hebben dat je artikelen met elkaar gaan concurreren in de zoekresultaten. Daar moet je iets aan doen door een goede structuur op je website aan te brengen. Een kleine website populair maken doe je dus door een autoriteit te worden en dat ook te laten zien door artikelen te schrijven die echt behulpzaam zijn voor je lezers.