Bijgewerkt op 9 november 2023
De Google Panda-update is een wijziging in het algoritme. Deze wijziging werd in 2011 geïntroduceerd om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren. Deze update filtert websites die een lage kwaliteit hebben weg uit de zoekresultaten. En hierdoor kunnen websites met een veel hogere kwaliteit beter ranken.
Hoe zorg je dat Google je website niet wegfiltert?
Google heeft een lijst gepubliceerd met vragen die hij zichzelf stelt als hij jouw website beoordeelt. Die vragen heeft hij hier gepubliceerd en die moet je beslist lezen.
- Denk hier aan als je bijvoorbeeld gaat gastbloggen en dezelfde content ook op je eigen website wilt plaatsen.
- En denk hier ook aan als je lekker snel content op je website wilt hebben daarom content van andere website overneemt.
- Of als je een korte mededeling van een paar regels op je blog wilt publiceren.
Want als je dit door dingen doet zul je beslist met het Google Panda filter te maken krijgen.
Maar denk hier ook aan als je bijvoorbeeld een beeldvullende pop-up op je website zet om meer inschrijvingen te krijgen voor je nieuwsbrief. Want ook dan krijg je met de Panda update te maken. Zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen en dat heb ik ook gedaan. Dit zijn zaken waar je echt over na moet denken als je beslissingen neemt m.b.t. je website.
Kwaliteit van content bewaken
De Google Panda update is dus een filter waardoor je website weggefilterd kan worden uit de zoekresultaten. Maar als jij focust op leuke, goede, informatieve artikelen, dan zul je geen last hebben van dit filter. Integendeel, je kunt er dan zelfs profijt van hebben.