Meer verkeer naar je website

Bijgewerkt op 9 november 2023

Waarschijnlijk wil je meer verkeer naar je website. Dat vermoed ik want dat wil iedereen. Meer verkeer naar je website krijgen lijkt heel lastig, maar eigenlijk is het niet moeilijk. Meer verkeer naar je website krijg je door te schrijven over datgene dat mensen willen weten. Zo eenvoudig is het eigenlijk.

En hier moet je goed over nadenken, want je moet niet gaan schrijven voor de zoekmachines met als doel hoog in de zoekresultaten te komen. Want dan ga je op een verkeerde manier schrijven. Google let hier ook op. Als hij naar jouw site gaat vraagt hij zich af:

Zijn de onderwerpen gekozen vanwege daadwerkelijke interesse van lezers van de site, of genereert de site inhoud om te peilen welke inhoud het goed doet in zoekmachines?

Google product blog

Wat willen mensen lezen?

Als je schrijft over wat jij belangrijk vindt, dan zul je weinig verkeer naar je website krijgen. Want jij hebt jouw vakkennis en jij weet dus wat echt belangrijk is en wat niet. Jij weet dus ook wat mensen eigenlijk zouden moeten weten. Maar om een pagina in de zoekresultaten te krijgen is het nodig dat iemand eerst een zoekopdracht intikt. En je lezers weten niet wat echt belangrijk is, dus ze kunnen daar ook niet naar zoeken.

Vragen beantwoorden

Je kunt te weten komen waar je lezers naar zoeken, door even in je mailbox te kijken. Je weet wel, al die e-mails waarin mensen “even een vraagje” willen stellen. Waarschijnlijk heb je bergen van dit type e-mails. Als je te vaak e-mails krijgt met “even een vraagje” ofwel een verzoek om een gratis antwoord op een probleem, dan kan dat een grote ergernis worden.

Maar dit kun je ook anders zien: al die kleine vraagjes zijn input voor je blog. Want als 1 persoon zo’n klein vraagje stelt, dan kun je er zeker van zijn dat er veel meer mensen zijn die op zoek zijn naar het antwoord op dat ene vraagje. Dus daar kun je blogs over schrijven waar je mensen mee aantrekt.

Vragen uitwerken

Die vragen moet je goed uitwerken, met bronnen en alles erbij, want daar houdt Google van. En voor je het weet heb je een groot blog met daarop antwoorden waar echte mensen naar op zoek zijn. En dan krijg je meer verkeer naar je website.

Die vragen moet je goed uitwerken, met bronnen en alles erbij, want daar houdt Google van. En voor je het weet heb je een groot blog met daarop antwoorden waar echte mensen naar op zoek zijn. En dan krijg je meer verkeer naar je website.

Gebruik in je uitwerking vooral ook de woorden van de vraagsteller, ook als je het zelf anders zou noemen. Want mensen die op zoek zijn naar antwoorden kunnen geen fouten maken. Zij sturen de perfecte zoektermen naar je mailbox.

Search Console Insights

In Search Console Insights kun je je populairste content zien. Dat laat je zien wat mensen willen lezen. Dat is ook interessant. Want als je weet wat je populairste content is, dan kun je soortgelijke content maken.

Je hebt geen vragen in je mailbox

Misschien vind je dit wel een leuk idee en zie je er ook wel brood in, maar kun je het niet uitvoeren omdat je geen kleine vraagjes in je mailbox hebt.

In dat geval zet je gewoon een uitnodiging op je website: “Stuur mij kleine vraagjes, dan ga ik ze op mijn blog beantwoorden”. Stuur mensen naar een speciaal contactformulier voor de kleine vraagjes en ik beloof je dat je ze ook zult krijgen. En als je het sneller wilt, bezoek dan een #dtv pagina op de social media, daar staat het vol met kleine vraagjes.

Andere kanalen voor meer verkeer

Onderschat ook andere kanalen niet. Als je meer verkeer naar je website wilt, zorg dan ook dat je een nieuwsbrief rondstuurt en promoot je nieuwste blogpost in je nieuwsbrief. Want dan stuur je dat gewenste verkeer naar je website er zelf naartoe.

Meer verkeer: antwoord geven op zoekopdrachten

SEO hoeft dus helemaal niet zo moeilijk te zijn. Als je mensen die zoekmachines gebruiken gewoon antwoord geeft op hun zoekopdrachten, dan komen ze vanzelf op je site. Zelf als je niets over SEO weet. Maar zorg er altijd voor dat je website geen reclamefolder wordt, want dan zul je niemand langs zien komen.

,

Over de auteur

Scroll naar boven