Bijgewerkt op 9 november 2023
Pogo sticking op een website lijkt op een bounce, maar het is ernstiger. Een bounce betekent dat mensen op je website komen en daar 1 pagina lezen. Ze lezen die pagina, ze doen er verder niets, en dan gaan ze weer weg.
Pogo sticking is dit:
- Iemand plaatst een zoekopdracht en ziet jouw website in de zoekresultaten staan.
- Hij kiest jouw website om te bezoeken.
- En komt op je pagina.
- Dan gaat hij direct terug naar de zoekresultaten en bezoekt een andere site.
Pogo sticking vertelt een verhaal aan Google: dat verhaal is dat mensen de website een waardeloze website vinden. Als één persoon dat doet is dat niet zo heel erg, maar als veel mensen dat doen, dan trekt Google daar de conclusie uit dat je pagina niet in de smaak valt.
Als mensen die de website bezoeken direct weer teruggaan naar de zoekresultaten, dan gaat Google die pagina steeds lager plaatsen want hij ziet aan het gedrag van de bezoekers dat ze niet gevonden hebben wat ze zochten. Pogo sticking zal je dus geen conversie opleveren.
Slechte gebruikservaring
Pogo sticking is dus een signaal dat de gebruikservaring slecht is.
De vraag is nu: hoe krijg je het voor elkaar dat mensen direct weer weggaan en hoe kun je dat veranderen? Mensen gaan niet voor niets direct weer weg. Ze hebben een zoekopdracht geplaatst en zijn dus op zoek naar een antwoord. Ze kiezen jouw pagina om naartoe te gaan, maar toch gaan ze direct weer weg. Daar zijn natuurlijk oorzaken voor.
Pogo sticking wordt meestal veroorzaakt door één of meer van de oorzaken die ik hieronder noem.
Oorzaken van pogo sticking
Webspam: Een veelbelovende titel en veel te weinig content. Mensen zien op je pagina de informatie waar ze naar op zoek zijn niet staan. Misschien suggereert de snippet dat er op je pagina een antwoord op de zoekopdracht te vinden is en staat er in werkelijkheid een betaalde dienst.
Zoiets heeft voor je bezoeker geen waarde. En Google wil mensen naar een pagina sturen waar ze iets aan hebben. Als je bezoekers direct weer weggaan, dan hebben ze kennelijk niets aan de content op je pagina, dus Google biedt ‘m niet meer aan. Als je in de zoekresultaten iets heel anders belooft dan mensen daadwerkelijk op je website krijgen, dan is dat een vorm van spam.
Oplossing: Als je dit herkent kun je dit eenvoudig oplossen door de content van je pagina aan te passen.
Titel en inhoud passen niet bij elkaar
Als je een leuke, spannende, geheimzinnige titel voor je pagina bedenkt, dan kun je daar bezoekers mee aantrekken. Maar als de titel van je pagina niet past bij de inhoud dan gaan die mensen direct weer weg: de vlag dekt de lading niet. De inhoud van je pagina is niet relevant, maar je pagina is gekozen doordat je titel veelbelovend was.
Oplossing: als de inhoud van je pagina gewoon een goed is, zet er dan een titel boven die duidelijkheid geeft over de inhoud. Pas ook de snippet aan. Misschien krijg je dan minder bezoekers. Maar de bezoekers die je krijgt zijn ook echt op zoek naar jouw tekst.
Artikel en de website passen niet bij elkaar
Misschien staat het verhaal over “Alice in Wonderland” op een website over wiskunde. Of iets anders dat de bezoeker in ieder geval niet verwacht had op jouw website en waar hij of zij ook niet naar op zoek is. En dan denken ze dat ze fout zitten op je website. Dus dan gaan ze weer weg.
Oplossing: haal dat artikel weg want dat doet je website schade. Als je dat artikel eigenlijk niet weg wilt halen omdat het bijvoorbeeld een persoonlijk artikel is dat je vanuit emoties geschreven hebt, dan heb je ook nog andere opties.
- Je kunt een artikel dat er eigenlijk helemaal niet bij hoort maar dat je beslist wilt houden, ook uit de zoekresultaten houden. Je laat het dan gewoon staan om gevonden te worden door mensen die al op je blog zijn.
- En als je veel artikelen hebt die er niet bijhoren, dan kun je deze artikelen ook op een subdomein zetten.
Teveel spelfouten
Of je pagina zit vol met spelfouten en je hebt bezoekers aangetrokken die hierover vallen. Maar ook als je bezoekers aantrekt die hier niet over vallen kunnen te veel spelfouten je website onleesbaar maken. En zelfs als je website nog wel leesbaar is: je teksten worden minder overtuigend door te veel spelfouten. Mensen kunnen hierdoor gaan twijfelen of jij “het” wel weet.
Oplossing: zoek iemand die je teksten wil redigeren. Of plak je teksten in Word of in Google Docs en zet de spellingcontrole aan.
Veel te trage website
Misschien moet de bezoeker erg lang wachten op het laden van je pagina. Dat doen mensen niet, ze gaan gewoon weer naar de zoekresultaten en ze kiezen de website van een ander. Misschien zijn er nog meer elementen op je website die een slechte gebruikerservaring geven. Over zo ongeveer ieder onderwerp zijn talloze webpagina’s volgeschreven. Mensen hebben dus keuzemogelijkheden genoeg.
Oplossing: Kijk hier even bij de oorzaken van een trage website. Misschien herken je iets en kun je het gemakkelijk verhelpen.
Slecht design
Misschien is het design van je website niet goed: niet responsive, veel te kleine letters. Te veel verschillende kleuren die niet bij elkaar passen. Denk er ook aan dat een website geschikt moet zijn voor mobiel.
Oplossing: installeer een responsive design, stel een kleurenpalet samen en houd je daar aan en zorg dat je letters groot genoeg zijn om moeiteloos te kunnen lezen.
Pop-ups
Hoewel pop-ups voor meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief kunnen zorgen, kunnen ze ook een reden zijn om direct weer weg te gaan. Soms kom je op een website waar vrijwel direct een pop-up verschijnt, nog voor je iets hebt kunnen lezen. Als een dergelijke pop-up ook nog eens de content afdekt, dan kan dat een goede reden zijn om een andere website te kiezen.
Oplossing: weg met die pop-ups natuurlijk. Wist je dat Google grote bezwaren heeft tegen pop-ups?
Sliders of video’s die vanzelf gaan spelen
Mensen houden niet van bewegende zaken op een website. Als je een slider op je website wilt, zorg dan dat het ding stilstaat en dat mensen ergens op moeten klikken om ‘m te laten bewegen. Maar laat ‘m niet vanzelf bewegen want dat kost je bezoekers en het kost je conversie.
Video’s op je website zijn een goed idee, maar laat ze niet vanzelf beginnen want je bezoekers vinden dat niet fijn. En zorg dat er aan het einde van je video niet een heleboel andere video’s aangeboden worden. Dit kun je doen door dit stukje code aan je URL toe te voegen:?rel=0
Dit laatste is overigens geen oorzaak van pogo sticking. Maar het is wel heel jammer als mensen je video uitkijken om daarna naar de concurrent te gaan.
Oplossing: laat mensen zelf bepalen of iets moet gaan spelen of niet.
Hoe zie je pogo sticking?
Of het op jouw website voorkomt dat bezoekers direct nadat ze gearriveerd zijn weer weggaan, kun je zien in Google Analytics. Je ziet dan een bouncepercentage van 100% en een heel lage gemiddelde tijd op de pagina: mensen zijn binnen 2 seconden weer weg.
Pagina’s waar je dit ziet moet je aanpakken. Controleer wat er precies op de pagina te zien is en wat er gebeurt als je de pagina bezoekt. En verbeter die pagina zodat mensen er blijven en dieper je website in willen gaan.
Gewone bounce
Verwar pogo sticking niet met een gewone bounce. Een gewone bounce kan betekenen dat je een perfecte pagina gemaakt hebt. Een pagina waar mensen alles gevonden hebben wat ze zochten. Daar is in principe niets mis mee, hoewel het natuurlijk leuker is als je bezoekers daarna ook nog naar een andere pagina gaan.
Maar dat is allemaal niet aan de orde bij pogo sticking. Bij pogo sticking hebben je bezoekers nadrukkelijk niet gevonden wat ze zochten: ze zijn afgeknapt. En je herkent pogo sticking aan de uitzonderlijk korte tijd dat ze op je website zijn gebleven.
Pogo sticking en SEO: leg de lat hoger
Je hebt helemaal niets aan mensen die jouw website kiezen om te bezoeken en die vervolgens direct weer weg gaan. Eigenlijk heb je dan een heleboel werk voor niets gedaan. Leg daarom de lat wat hoger voor jezelf. In deze SEO artikelen voor beginners kun je tips vinden waarmee je de lat hoger kunt leggen.