Bijgewerkt op 9 november 2023
Op Twitter kun je lijsten maken. Dat is erg handig als je SEO experts wilt volgen, want dan komen hun tweets op een aparte tijdlijn. En dan weet je dus zeker dat je geen belangrijke tweets mist. En als je het slim aanpakt kunnen, Twitter lijsten jouw expert status versterken. En wist je dat anderen zich kunnen abonneren op jouw lijsten? Maar je kunt Twitterlijsten ook gebruiken om groepen te maken. Want natuurlijk zijn er mensen die je interessanter vindt om te volgen dan anderen.
SEO experts volgen op Twitter
Hoe meer mensen je volgt, hoe sneller de tweets door je tijdlijn rennen. Daar zitten tweets tussen die interessant zijn, maar er zit ook een heleboel tussen waar je geen enkele interesse in hebt.
Dat kunnen tweets zijn die je niet aanspreken, maar het kunnen ook tweets zijn van mensen die je eigenlijk helemaal niet interesseren: je bent ze gaan volgen omdat ze jou gingen volgen. Daar is een oplossing voor: maak Twitter lijsten.
Zet de mensen die tweets sturen over onderwerpen die je werkelijk interesseren op een lijst en als je die lijst bekijkt zie je uitsluitend tweets die door deze mensen verstuurd zijn.
SEO experts volgen: lijsten maken
Twitter lijsten kunnen een aantal dingen voor je doen:
- overzicht geven
- je interesses vertegenwoordigen
- het gemakkelijk maken om autoriteiten in je vakgebied te volgen
- voor abonnees zorgen
- je expertstatus versterken
Overzicht
Als je Twitter lijsten wilt gebruiken om overzicht te geven, dan gebruik je ze eigenlijk om te selecteren naar wie je werkelijk wilt luisteren. Mensen naar wie je werkelijk wilt luisteren zijn de mensen die tweeten over onderwerpen die je werkelijk interessant vindt. En natuurlijk ook de SEO experts en de mensen van Google. Want door de mensen van Google te volgen ben je als eerste geïnformeerd bij belangrijke wijzigingen.
Interesses
De mensen naar wie je werkelijk wilt luisteren kun je indelen op lijsten die je naar onderwerp benoemt. En zo zijn deze lijsten een afspiegeling van je interessewereld. Doordat anderen deze lijsten kunnen zien, krijgen vreemden op deze manier een indruk van wie jij bent en van waar jij voor staat.
Expert status versterken
Met je twitter lijsten laat je niet alleen zien welke onderwerpen je de moeite waard vindt, maar je laat ook aan iedereen zien dat je je laat informeren door experts in jouw vakgebied. En als jij je laat informeren door experts in je vakgebied, wat zegt dat dan over jou?
En als je de experts in jouw vakgebied op je lijst zet zonder ze zichtbaar te volgen, dan geef je jezelf de gelegenheid een dialoog met je experts aan te gaan zonder vooraf in de grijze massa ten onder te gaan.
Hiermee bedoel ik dat experts eraan gewend zijn dat ze gevolgd worden. Een expert wordt door honderden of duizenden mensen gevolgd. Als je een expert gaat volgen is de kans dat die persoon je terug zal volgen daarom niet zo groot. Maar als je een vakinhoudelijke dialoog aangaat val je op! Dan liggen de zaken anders. Door op Twitter een dialoog aan te gaan met en expert kun je je eigen expert status versterken en als je het goed doet gaat de expert jou misschien wel volgen.
Abonnementen
Vreemden kunnen zich op jouw lijsten abonneren. Als ze dat doen, wordt jouw lijst zichtbaar in het account van de ander. Hierdoor wordt jouw naam ook zichtbaar voor de volgers van de ander. Dat kan voor nieuwe volgers zorgen.
Bijhouden wat SEO experts zeggen
Als je graag bij wilt houden wat SEO experts zeggen zonder je op allerlei nieuwsbrieven te hoeven abonneren, dan kan ik het je werkelijk aanraden om ze te volgen op Twitter. En vraag me alsjeblieft niet waarom ze op Twitter zitten en niet ergens anders, want dat weet ik ook niet.