Bijgewerkt op 22 november 2023
Laten we eerst even helder maken wat SEO precies is.
SEO of zoekmachine optimalisatie is het vindbaar maken van webpagina’s in de organische zoekresultaten voor mensen die de zoekmachine gebruiken.
Mensen denken vaak dat SEO gratis is en dat lijkt ook zo, want je komt gratis in de organische zoekresultaten. Maar toch moet je wel rekening houden met kosten. Want je hebt ook tools nodig en die kosten geld.
Ik ben behoorlijk lang van mening geweest dat het noodzakelijk is om SEO zelf te doen. Want aan uitbesteden zitten behoorlijk wat risico’s. Maar het is nou eenmaal zo dat niet iedereen er voldoende tijd in kan steken. Want om SEO zelf te doen heb je tijd en kennis nodig. En dat blijft zo, want het is nooit helemaal klaar. En als je die tijd niet hebt, dan moet je iets anders verzinnen.
SEO uitbesteden
Dit heeft heel duidelijke voordelen, want je hoeft er zelf geen tijd in te steken. Je hoeft geen tijdrovend zoektermenonderzoek te doen, je hoeft geen teksten te schrijven en je hoeft er geen cursussen over te volgen. Daar staat tegenover dat het geld kost. En omdat iets als zoektermenonderzoek vreselijk tijdrovend is en niet geautomatiseerd kan worden, is het uitbesteden van SEO niet goedkoop.
Black hat of ethische SEO?
Het is niet zo heel erg moeilijk om met een toverstaf te zwaaien en een pagina van jouw website bovenaan in Google te zetten. Maar dat is niet wat je werkelijk wilt. Want Google houdt niet van die toverstaf en zodra hij merkt dat iemand daarmee gezwaaid heeft, kun je erop rekenen dat je website uit het zicht verdwijnt. En niet even, maar heel lang.
Dat is het gevolg van het eisen van resultaten als het om SEO gaat. Je zou andere eisen moeten stellen. Je zou moeten eisen dat er uitsluitend technieken worden gebruikt die in overeenstemming zijn met de richtlijnen voor webmasters die Google gegeven heeft. Dan duurt het veel langer voor je bovenaan in Google staat, maar als je daar op deze manier komt, dan is dat een behoorlijk stabiele positie. En daar heb je alle belang bij.
Daarom: als je SEO wilt uitbesteden, eis dan dingen waar je werkelijk iets aan hebt en vraag niet impliciet om black-hat technieken want daar krijg je spijt van. Want uiteindelijk kost black hat SEO je meer dan het je oplevert.
SEO zelf doen
SEO zelf doen is heel goed haalbaar, op voorwaarde dat je het leuk vindt om achter je pc te zitten. En je moet bloggen ook leuk vinden. Je moet het ook leuk vinden om monnikenwerk te doen, want een goed zoektermenonderzoek is monnikenwerk.
Je gaat een lange lijst maken met zoektermen. Daar zet je bij hoeveel concurrentie er op die zoekterm is en wat het zoekvolume is. En dan ga je schrijven. En telkens als je een zoekterm gebruikt hebt, streep je ‘m af op je lijst. Klinkt wel saai, toch? Het spontane schrijven omdat je ineens een goed idee kreeg, dat is dan wel een beetje weg. Maar als je dit soort gepuzzel lukt vindt, dan kun je SEO gerust zelf doen.
En je moet ook het e.e.a. leren. Want er is iets dat me enorm is opgevallen. Bijna iedereen voor wie ik gewerkt heb, krijgt een of ander fantastisch slim idee om het allemaal een beetje sneller te laten gaan. Maar als ik die ideeën tegen het licht houd, dan zijn dat vaak black hat technieken en dingen die filters van Google triggeren. Mocht je zelf aan de slag gaan met SEO, wees dan waakzaam als je een goed idee krijgt en zoek heel goed uit of het effect dat je dan verwacht er ook wel komt.
Want meestal is dat niet zo. Ranking bouw je stap voor stap op en dat is dus echt monnikenwerk.
Andere opties
Staar je ook vooral niet blind op de keuze tussen SEO zelf doen of SEO uitbesteden, want je hebt ook nog andere mogelijkheden en bij twijfel moet je die zeker in je afwegingen meenemen.
SEA
Naast SEO zelf doen of SEO uitbesteden ook nog een derde optie: je kunt adverteren op de zoekmachines. En dan sta je altijd bovenaan. SEA kost natuurlijk ook geld, maar je hebt er ook gemak van.
SEO of SEA
Als je twijfelt wat je zou moeten kiezen: SEO of SEA, dan is het zaak dat je dit in een vroeg stadium kiest. Want SEO vraagt bijvoorbeeld om een hierarchische indeling van je site. Terwijl SEA genoeg heeft aan een landingspagina.
Het is niet zo dat als je verkeerd gekozen hebt er niets meer aan te doen is, want alles kan natuurlijk weer veranderd worden. Maar als je een website laat maken, dan is het wel handig om direct te zorgen dat de structuur van je site in overeenstemming is met de strategie die je kiest. Want anders ben je geld aan het weggooien.
Social media + funnel
Er is ook nog een veel goedkopere optie. Je kunt zorgen dat je razend populair wordt op de social media. Dan kun je via je social posts (organische posts of advertenties) mensen verleiden om in te schrijven voor je nieuwsbrief. En dan stuur je ze een funnel. Ook dat is een mogelijkheid om klanten te krijgen.
SEO zelf doen of uitbesteden?
Ik hoop je met dit artikel de weg gewezen te hebben om een afgewogen keuze te maken die bij jouw situatie past. En mocht je SEO willen uitbesteden, dan kan ik je beloven dat ik uitsluitend ethische SEO technieken gebruik. Want zo ben ik opgeleid.