Bijgewerkt op 7 december 2023
De tagline is de ondertitel van je website. Hier vertel je waar je website over gaat. Belangrijk voor SEO én belangrijk voor mensen die op een willekeurige pagina van je blog landen.
Naam van je website
De naam van je website hoort op iedere pagina helemaal bovenaan te staan, zodat mensen direct weten op welke website ze zijn. De naam van je website vertelt: “Waar ben ik?”
Tagline of ondertitel
Onder de naam van je website staat de tagline. De tagline is niet bij ieder theme zichtbaar en dat is jammer, want ook de tagline staat op iedere pagina van je website. Bij Divi theme moet je een add-on kopen om een zichtbare tagline te kunnen maken.
De tagline is het antwoord op de vraag: “Wat hebben ze hier?”. Deze heerlijke uitleg over wat de titel en de tagline van je website in de praktijk betekenen heb ik niet zelf bedacht. Ik las deze uitleg in het boek *Verleiden op internet (affiliatelink) van Aartjan van Erkel. Als de tagline op jouw website niet zichtbaar is, dan moet je zorgen dat je op een andere manier op iedere pagina aan je bezoekers vertelt wat er op je website te vinden is.
Tagline belangrijker dan je denkt
Als je wilt dat je website voor bezoekers zorgt, let er dan goed op wat je bij de ondertitel invult. Ikzelf experimenteer wel eens met de tagline en ik kan je verzekeren dat een wijziging in de tagline een verschil van honderden bezoekers per dag kan betekenen.
Maak helder waar je website over gaat
Daarom: zorg dat je ondertitel invult, doe het goed en maak ‘m zo glashelder dat zelfs Google ‘m begrijpt. Wees niet te creatief, maar wees gewoon duidelijk. En je zult zien dat je meer bezoekers krijgt via de organische zoekresultaten.
De website van Yoast
Ik ben niet de enige die experimenteert met de tagline. Ik heb Yoast dit ook zien doen en dat zal ook niet zonder reden zijn. Yoast had de prachtig geformuleerde tagline:
The art and science of search engine optimization
Dat is een schitterende formulering. Maar kijk eens heel goed naar de eerste woorden van deze zin, die volgens Google de belangrijkste woorden zijn. Als je zoiets doet met je tagline dan kun je verkeerde bezoekers aantrekken die niet naar je op zoek zijn én je website zal minder vaak aangeboden worden aan de mensen die wél naar je op zoek zijn.
En als je nu op de website van Yoast kijkt dan zie je als tagline vreselijk saaie zin:
SEO for everyone
Die eerste ondertitel was veel mooier en poëtischer, maar de huidige tagline laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Denk daarom heel goed na wat je in deze regel zet, want het is wel erg leuk om een originele tagline te bedenken, maar als die originele ondertitel zorgt dat je minder bezoekers krijgt dan doet hij niet voor je wat hij zou moeten doen.
Maak een ondertitel die helderheid schept voor de zoekmachines en die aan mensen duidelijk maakt waar je website over gaat. Zodat mensen die via de zoekmachines op een willekeurige blogpost geland zijn weten wat ze kunnen verwachten.
Hoe gebruiken bezoekers de tagline?
Voor bezoekers is deze tekst ook belangrijk want je kunt er niet op rekenen dat mensen op je homepage binnenkomen. Via de zoekresultaten kunnen mensen op iedere pagina en op iedere blogpost voor het eerst op je website komen. En dan is het erg belangrijk dat ze direct kunnen zien waar je website over gaat.
Bezoekers zijn veel intelligenter dan Google, dus bezoekers begrijpen een mooie, creatieve, poëtische tagline waarschijnlijk wel. Maar voordat ze een kans krijgen om ‘m te bewonderen, moeten ze je website eerst vinden. Daarom: wees helder, bewaar je poëzie voor iets anders want je wilt gevonden worden.
Titel en tagline invullen
Benodigde tijd: 3 minuten
- Ga naar de zijbalk links
Eerst inloggen in je website, dan zie je links een zijbalk staan.
- Kies voor “Instellingen”
Als je daar met je muis naartoe gaat, opent er een submenu.
- Kies nu voor “Algemeen”
Bovenaan de pagina van de algemene instellingen zie je staan: “Website titel”. Daar vul je de naam van de website in.
- Ondertitel
Direct onder de naam van de website zie je staan: “Ondertitel”. Daar vul je de tagline in.
Tagline belangrijker dan je denkt
De tagline is dus veel belangrijker dan je denkt, want het is de belangrijkste tekst op je website. Het is deze tekst die aan Google vertelt waar je website over gaat. En dus bepaalt deze tekst ook welke bezoekers hij naar je toestuurt. Denk daarom lang en diep na over je tagline, want een goede tagline kan je veel meer bezoekers opleveren.