Bijgewerkt op 8 november 2023
Uitgaande links zijn links die je op je eigen website plaatst en die verwijzen naar een andere website.
Als het om links gaat leven de meeste mensen nog in het stenen Internet tijdperk. Vaak weten mensen wel dat inkomende links belangrijk zijn, maar dat uitgaande links ook belangrijk zijn voor je ranking beseffen ze niet en ik ontmoet ook vaak grote weerstand als ik dit vertel. Maar uitgaande links naar gerelateerde content is heel goed voor je ranking. Daarom is het wijs om linken naar andere websites waar je bezoekers meer over het onderwerp van je blogpost kunnen lezen.
Dat moeten zinvolle links zijn waar je bezoekers echt iets aan hebben. Geen links omdat je iemand toevallig aardig vindt of omdat jullie hebben afgesproken om wederzijds te linken, want daar hebben mensen niets aan. Een link in de voettekst van je website naar de website van je designer moet een nofollow link zijn.
Geschiedenis van links
Ik wil even beginnen met een klein stukje geschiedenis zodat je informatie die je al hebt over links beter kunt plaatsen.
- Omdat Google dacht dat websites waar veel links naartoe waren belangrijk waren, plaatste hij die “belangrijke” websites bovenaan in de zoekresultaten. Het gevolg was dat mensen er alles voor deden om inkomende links te krijgen.
- Mensen kochten links, er ontstonden link farms, link piramides, mensen ruilden links en ga zo maar door. En mensen plaatsten liever niet zomaar een uitgaande link naar een andere website, want dat kon ten koste gaan van hun eigen plaats in de zoekresultaten.
- Iedereen wilde wel graag aanklikbare links naar zijn website toe, maar niemand was bereid die aanklikbare links te plaatsen. Dit was dus niet zo’n goede strategie van Google.
Uitgaande links uiterst belangrijk
Google is 180 graden aan het omdraaien en dan weer een beetje aan het terugdraaien. Hij let steeds minder op inkomende links (dat zijn links naar je website toe). En hij let steeds meer op de kwaliteit van de inhoud van je website. Dat is veel fijner, want de inhoud van je website bepaal je zelf. Maar uitgaande links zijn niet onbelangrijk.
Kwaliteit van uitgaande links
Als uitgaande links iets toevoegen aan je website, dan waardeert Google deze links ook. Als je uitgaande links plaatst, let er dan op dat je links plaatst naar kwaliteitswebsites:
- de website ziet er netjes uit
- er wordt regelmatig iets nieuws op de website geplaatst
- de website waar je naartoe linkt voegt iets toe aan de inhoud van jouw pagina of artikel
- en de website waar je naar links staat gewoon ergens in de zoekresultaten en is niet in opspraak
Uitgaande links naar content die iets toevoegt of aanvult zijn links die je website goed doen.
Perspectief van Google op uitgaande links
Het is is natuurlijk ook erg logisch dat wij de voorkeur geven aan inkomende links boven uitgaande links als je beseft dat wij als eigenaren van websites er het meeste belang bij hebben als mensen eindeloos op onze website blijven rondhangen, want de kansen dat iemand iets koopt nemen dan toe. En als ik iemand vertel dat uitgaande links op z’n website ontbreken, dan hoor ik ook vaak:
“Maar dan stuur je je bezoekers toch weg”?
Dat is natuurlijk ook zo en je moet er daarom wel voor zorgen dat je de link laat openen in een nieuwe tab, zodat het artikel op je eigen website dat iemand aan het lezen was gewoon open blijft staan.
Belang van Google
Google heeft er helemaal geen belang bij als wij geen uitgaande links plaatsen. Google wil dat mensen van de ene website naar de andere website gaan. Hij heeft er helemaal geen belang bij om mensen naar jouw website te sturen als jouw website een eindpunt op het web is. En hij heeft er wel belang bij om mensen naar jouw website te sturen als jouw website een knooppunt op het web is.
Waarde voor je bezoekers
Of je een link wel of niet moet plaatsen zal je direct duidelijk zijn als je bedenkt of die link iets toevoegt voor je bezoekers. Dit geldt niet alleen voor gewone uitgaande links, maar ook voor het ruilen van links. En controleer ook regelmatig of je links niet gebroken zijn, want een gebroken link voegt niets toe.
Uitgaande links naar social media
En een link naar een social media profiel van jezelf is gewoon een uitgaande link. Een link naar een social media profiel kan een link zijn die iets toevoegt: dankzij de link kunnen mensen je profiel vinden en op je profiel heb je waarschijnlijk een heleboel gerelateerde content gedeeld.
Maar het kan ook een link zijn die niets toevoegt en dan moet je je afvragen waarom je ‘m eigenlijk plaatst. Ga dus niet standaard linken naar je social media profielen, gewoon omdat je een uitgaande link nodig hebt. Zoek liever zorgvuldig naar webpagina’s waar iets staat dat werkelijk iets toevoegt aan jouw blogpost.
Knooppunten op het web
Google wil graag dat het web ook werkelijk een web is: vol met knooppunten en altijd met mogelijkheden weer ergens anders naartoe te gaan. Want het is zijn missie om informatie te ontsluiten en toegankelijk te maken. En dat lukt via jouw website niet zo goed als daar geen uitgaande links op staan.
Zorg er daarom voor dat jouw website geen eindpunt op het web is waar mensen vastlopen, want dat kost je bezoekers. Wees gul met type uitgaande links waar je bezoekers belang bij hebben, links naar websites met content die jouw content aanvullen. Onderstreep je links zodat kleurenblinden ze ook kunnen herkennen.
Uitgaande links uiterst belangrijk
Uitgaande links zijn dus uiterst belangrijk, onder meer omdat je website hierdoor in harmonie komt met de missie van Google. Zorg er daarom voor dat jouw website een knooppunt op het web is met allerlei wegen naar gerelateerde en aanvullende content.