Bijgewerkt op 28 november 2023
Met veelgestelde vragen boven de zoekresultaten. Echt helemaal bovenaan, direct onder de advertenties. Kijk bijvoorbeeld eens naar de antwoorden die Google geeft op de vraag: “Wat is een rich snippet?”, dan krijg ik dit te zien:

Eerst zie je een groot uitgelicht antwoord. En daarna nog een aantal antwoorden onder spoilers. Mensen die zo’n antwoord aanklikken, gaan naar de pagina waar dat antwoord staat en ze springen dan direct naar de plaats waar het antwoord staat.
De missie van Google
Dit helpt beslist om zichtbaar te worden. Want in normale situaties heb je veel kennis (SEO) of veel geld (SEA) nodig om zo hoog in de zoekresultaten te komen. Maar dat jij geld of kennis moet hebben om bovenaan in de zoekresultaten te komen is helemaal niet in overeenstemming met de missie van Google.
“Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.”
Hij wil de kennis die jij in je hoofd hebt dus graag universeel toegankelijk en bruikbaar maken. Dat lukt natuurlijk het beste als jij alleen vakkennis nodig hebt en hij de rest doet. En dat doet hij ook.
Om jouw kennis te organiseren en universeel toegankelijk te maken vraagt hij je om die kennis in een speciaal format op het web te zetten. Dat speciale format is dan weer een horde jij moet nemen en die je niet kunt nemen, maar daar komt de plugin van Yoast bij te hulp.
In de gratis versie van de plugin van Yoast zit een faq-blokje. Dat is een Gutenberg blok speciaal voor veelgestelde vragen. Als je zo’n blokje gebruikt, dan komt daar een heleboel code omheen te staan. En die code is het format dat o.a. Google vraagt om te gebruiken om je kennis in aan te bieden.
Een veelgestelde vraag beantwoorden
Als je dit wilt kun je hier lezen hoe je dit voor elkaar krijgt.
Benodigde tijd: 5 minuten
Hoe maak je een FAQ snippet?
Als je de Gutenberg editor en de SEO plugin van Yoast gebruikt dan heb je al een FAQ blok.
- Klik in de Gutenberg editor het plusje aan.
Als je het plusje niet kunt vinden: er staat er eentje linksboven.
- Typ FAQ in het zoekveld
Dan zie je het blok verschijnen en dan kun je het aanklikken
- Vul het blok netjes in
Nu even wachten en hopen dat Google jouw antwoord kiest.
Een FAQ snippet heet eigenlijk een FAQ page snippet. Je kunt een complete pagina met FAQ snippets maken. Dan zet je gewoon een heleboel veelgestelde vragen onder elkaar. Maar je kunt deze snippets ook verwerken op gewone pagina’s en in gewone blogposts. En dan kan die pagina of blogpost boven de zoekresultaten komen.
Beantwoord een echte vraag
Als je dit gaat doen, dan moet je wel echt een vraag bij de kop nemen. Gebruik dit niet op een creatieve manier om een advertentie of zoiets te maken, want als het niet echt een antwoord op een vraag is dan wordt Google boos en dat zul je merken. Maar doe het: dit is leuk, uitdagend en verslavend … Je kunt ook zonder zo’n FAQ blokje boven de zoekresultaten komen terwijl je antwoord geeft op een vraag. Maar het lukt gemakkelijker als je een FAQ blokje maakt.
Generator gebruiken
Met veelgestelde vragen boven de zoekresultaten kan ook als je geen WordPress gebruikt, als je de Gutenberg editor niet gebruikt of als je een heel ander type website hebt.
- Als je Gutenberg niet gebruikt of Yoast SEO niet gebruikt, dan moet je een andere plugin installeren. Bijvoorbeeld Structured Content. Je hebt dus meer mogelijkheden.
- Als je een ander type website hebt, dan heb je zulke blokken ook niet. Dan kun je ook een generator gebruiken om de code te genereren. Daar zijn er een heleboel van en die heb ik niet allemaal getest. Google daarom even op “faq snippet generator” en probeer eens of het lukt.
Met FAQ snippetsboven de zoekresultaten
Met veelgestelde vragen boven de zoekresultaten is dé oplossing als je website eigenlijk niets voor je doet en je niet weet wat je hieraan kunt doen. Je kunt het vindbaar maken van je website natuurlijk ook aan me uitbesteden, maar daar heb je budget voor nodig. Als je dat niet hebt, dan ga je gewoon antwoorden geven op veelgestelde vragen over jouw vakgebied. Succes!