Bijgewerkt op 9 november 2023
Als je je bezig gaat houden met SEO dan moet je iets weten over de attributen nofollow en sponsored om je niet per ongeluk een buil te vallen.
Nofollow is een stukje code die je soms toevoegt aan een aanklikbare link. Die code heet een attribuut. Het attribuut nofollow vertelt aan de zoekmachines dat ze de link niet mogen volgen. Deze link geeft geen linkwaarde door.
Nofollow is een stukje code die je soms toevoegt aan een aanklikbare link. Die code heet een attribuut. Het attribuut nofollow vertelt aan de zoekmachines dat ze de link niet mogen volgen. Deze link geeft geen linkwaarde door.
Niet schrikken van het woord “code” want je kunt vast uitstekend kopiëren en plakken en aanvinken en meer hoef je er niet voor te kunnen.
Waarom moet je links soms nofollow maken?
Google volgt de links op je website, ook als het links zijn naar een andere website. De link die je plaatst geeft een beetje “link juice” door aan die andere website. Dat betekent dat die andere website er een beetje profijt van heeft als jij die link plaatst. Soms wil Google niet dat die andere website daar profijt van heeft en dan moet je een nofollow attribuut toevoegen aan de link. Dit heeft Google in 2005 bedacht.
Er zijn situaties waarin Google niet wil dat de andere website er profijt van heeft dat robots de link volgen. Natuurlijk heeft de andere website altijd profijt van een link want mensen kunnen die link volgen. Maar er zijn 3 situaties waarin Google beslist niet wil dat de andere website er SEO-profijt van heeft. Dat zijn deze 3 situaties:
- als je wordt betaald om een link te plaatsen, denk hierbij aan affiliate links
- wanneer je de website waar je naartoe linkt niet vertrouwt
- als je geen informatie hebt over de betrouwbaarheid van een site, zoals bij reacties op je blog
In deze situaties vraagt Google van je om de link nofollow te maken. En dat betekent dus dat je er een stukje code aan de link toe moet voegen.
Hierdoor zou je kunnen denken dat je, om hoger in de zoekresultaten te komen, alleen links zou moeten plaatsen met het attribuut nofollow. Er zijn echter aanwijzingen dat Google dit als misleiding ervaart. En het is geen goed idee om Google te misleiden. Voeg daarom “nofollow” of “sponsored” toe als het moet en plaats anders een normale uitgaande link.
Soorten nofollow links
rel=”nofollow”: Vroeger was dit de enige nofollow link
rel=”sponsored”: Dat is het attribuut dat je toevoegt als het om een affiliate link gaat of een andere link waar je voor betaald wordt. Dit geldt ook als je alleen betaald wordt als die affliliatelink het gewenste resultaat oplevert. En de wet vraagt van je dat je aangeeft dat het een affliatelink is .
rel=”ugc” Dat is een attribuut dat je website toevoegt aan de comments op je blog en daar hoef je zelf niets aan te doen.
Een UGC link is een User Generated Link. Die gebruik je automatisch als er in de comments van je blog een link toegevoegd kan worden naar de website van degene die reageert. Als de zoekmachines die link volgen en het is een slechte website, dan zou jij daar nadeel van hebben. Dit is dus een bescherming voor jou.
Wanneer een link nofollow maken
Google wil dat je betaalde links het attribuut “sponsored” meegeeft, omdat Google het betalen voor links niet wil belonen met een hogere ranking. Het attribuut “sponsored” is in gebruik sinds maart 2020. Voor deze datum vroeg Google om betaalde links het attribuut “nofollow” mee te geven. Als deze wijziging je ontgaan is, is dat niet erg, je kunt “nofollow” gewoon laten staan.
Maar als jij je hierin niets van Google aantrekt en Google ontdekt dit, dan heeft dat een negatief effect op de positie van jouw site in de zoekresultaten. Je kunt er zelfs een penalty door krijgen. Andersom betekent dit dat het geen zin heeft om mensen te betalen om een link naar je website te plaatsen! Google waardeert dergelijke links niet.
Affiliate links
Affiliate links: links waar je nog niet voor betaald bent, maar die je geplaatst hebt omdat je hoopt ervoor betaald te gaan worden vallen hier natuurlijk ook onder. Maar als je bijvoorbeeld een boek van bol.com wilt promoten, dan geeft bol.com je een gegenereerde link. En daar staat niet “nofollow” in. Dan moet je wakker zijn, want jij hebt er geen belang bij dit zo te laten. Voeg dan zelf “rel=”sponsored” toe.
Geen vertrouwen
Een andere reden om een link te plaatsen die geen linkwaarde doorgeeft is: je vertrouwt de website waar je naartoe linkt niet. Bijvoorbeeld omdat je denkt dat daar dubieuze links op zouden kunnen staan. In dat geval kun je je eigen website beschermen door aan de link het attribuut “nofollow” toe te voegen.
Geen linkwaardigheid
En je kunt een link nofollow maken als je vindt dat de pagina waar je naartoe linkt niet linkwaardig is. Hier moet je echter heel voorzichtig mee zijn, want Google kan anders denken over de linkwaardigheid van een website.
Hoe maak je een affiliatelink nofollow
Er zijn verschillende manieren om een link nofollow te maken en welke manier jij kunt gebruiken hangt af van het type website dat je hebt en van de editor die je gebruikt.
Gutenberg editor
Als je WordPress met de Gutenberg editor gebruikt is dit heel gemakkelijk:
- Maak een link zoals je dat altijd doet
- en zet het schuifje om als het een nofollow link of een sponsored link moet zijn.
Een sponsored link is een link waar je voor betaald wordt of een affiliate link. Meestal zul je hier genoeg aan hebben.

Gebruik je een andere editor?
Als je een andere editor gebruikt die waar het geen kwestie is van alleen een schuifje omzetten, dan moet je een stukje code toevoegen aan de HTML-kant van je link. Dat zijn naar keuze deze stukjes code:
- rel=”nofollow”
- rel=”sponsored”
- rel=”ugc”
Aan de HTML-kant van je website ziet dat er zo uit:

Als je nofollow links door elkaar haalt
Misschien haal je deze verschillende soorten nofollow links door elkaar en ben je nu bezorgd over wat er dan gebeurt. Sponsored en nofollow door elkaar halen is niet erg en Google doet er niks mee. Hij ziet sponsored als een hint. En als je per ongeluk “nofollow” gebruikt terwijl “sponsored” logischer zou zijn, ook dan is er helemaal niets aan de hand. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je het fout doet en dat dit schadelijke gevolgen voor je website zou hebben want dat is niet zo.
Wanneer een link nofollow maken
Dus wanneer moet je een link nofollow maken?
- Alle links waar je voor betaald wordt en alle links waarvan je hoopt dat je er ooit voor betaald wordt.
- Links naar websites die niet linkwaardig zijn (waarom link je daar eigenlijk naar?
- En links naar websites waar je geen vertrouwen in hebt (en waarom link je naar dit type website?
Google vindt dat een link jouw keuze is omdat jij vindt dat die link nodig is voor je lezers of iets toevoegt voor je lezers. Zonder dat je daar een persoonlijk voordeel van hebt dat niets met je lezers te maken heeft.