Bijgewerkt op 8 juli 2023

Wat vindt Google van pop-ups en advertenties
Google kijkt kritisch naar je website en stelt zichzelf hierbij een aantal vragen. Bij het beoordelen van de kwaliteit van je website stelt Google zichzelf o.a. de volgende vraag:
Worden er erg veel advertenties bij dit artikel weergegeven die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop blokkeren?
Google product blog
Deze vraag stelt hij zichzelf al vanaf 2011 (!). Hij heeft er dus geen bezwaar tegen als je advertenties bij je artikelen wilt plaatsen, maar ze mogen niet de boventoon voeren. En de inhoud van de artikelen moet gemakkelijk te lezen zijn.
En wat pop-ups betreft als het om de mobiele zoekresultaten gaat, dat vindt Google niet goed. Dat betekent dat hij betekent dat hij je website niet gaan aanbieden als je pop-ups plaatst.
Wat vindt Google van pop-ups en advertenties?
Als jij je website hebt om mensen aan te trekken die misschien je klant gaan worden, dan is het dus niet aan te raden om advertenties te plaatsen die de boventoon voeren en het zicht op de hoofdinhoud blokkeren. Dat is gewoon geen goed idee, want je schaadt er de vindbaarheid van je website mee.
Dat betekent niet dat je geen inschrijfformulier of advertenties zou kunnen plaatsen. Want er is een heel andere manier van omgaan met advertenties: soms kunnen ze iets toevoegen aan een webpagina.
Gerelateerde toevoegingen
In het algemeen: als je advertenties op je website wilt plaatsen, zorg er dan voor dat het echt gerelateerde verwijzingen zijn. Zorg dat ze iets toevoegen en dat de hoofdtekst gewoon goed te zien blijft. Als je daarvoor zorgt hoef je niet bang te zijn dat ze je je positie in de zoekresultaten zullen kosten.
Affiliatelinks
Kijk bijvoorbeeld eens op Tradetracker.com of Daisycon.com. Je kunt hier massa’s adverteerders vinden die het fijn zouden vinden als je hun advertenties op je website zou plaatsen. Doe dit alleen als die advertenties echt iets toevoegen.
En wees ook met affiliatelinks voorzichtig. Verwerk ze in je artikelen of plaats ze als verwijzing naar je bronnen, maar plaats ze niet zomaar. Maak niet een pagina met uitsluitend affiatelinks. Een pagina met uitsluitend affiliatelinks voegt niets toe en is niet interessant. En zorg dat je in je privacyverklaring vertelt dat je affiliatelinks plaatst. Zorg ook dat je affiliate links het attribuut “sponsored” meegeeft.
En als we het hier nou toch over hebben: plaats nooit affiliatelinks in je nieuwsbrief want dat gaat mis.
Boeken
Maar mooie gerelateerde affiliatelinks kunnen bijvoorbeeld advertenties voor boeken zijn. Als je een affiliatelink bij een artikel plaatst naar een boek dat je als bron gebruikt hebt, dan voeg je werkelijk iets toe voor je lezers, want ze kunnen dat boek dan gemakkelijk vinden en als ze dat willen kunnen ze het direct kopen. Zo zijn er vast wel meer voorbeelden te vinden van advertenties die de inhoud van een website verrijken.
Biedt Google je website aan?
Of Google wel of niet aanbiedt en op welke positie hij ‘m aanbiedt, hangt o.a. af van dit soort zaken. Het is dus zaak te weten wat je doet. Als je hier meer over wilt weten, volg dan een training SEO bij me.