Bijgewerkt op 9 november 2023
Als je ernaar op zoek gaat, ontdek je vaak dat je pagina’s in de zoekresultaten hebt staan waarvan je niet eens wist dat je ze had. En het was zeker niet je bedoeling dat deze pagina’s in de zoekresultaten zouden komen. De pagina’s die je uit de zoekresultaten zou kunnen verwijderen zijn bijvoorbeeld:
- Algemene Voorwaarden
- Privacybeleid
- Check-out pagina van je webshop
Dat zijn belangrijke pagina’s voor mensen die op je website zijn. Maar niemand zoekt ernaar in de zoekresultaten.
Je kunt deze pagina’s dan beter uit de zoekresultaten verwijderen want je wilt dat je werkelijke content in de zoekresultaten gevonden wordt en niet je privacybeleid of zoiets. En je wilt in geen geval dat Google denkt dat je website een slechte website met magere content is.
Hoe je weet je welke pagina’s in de zoekresultaten staan
Welke pagina’s van jouw website in de zoekresultaten staan kun je heel eenvoudig ontdekken door in het zoekveld van Google in te tikken:
site:jouwsite.nl
Geen spaties, geen www en geen https://. Jouwwebsite.nl moet je natuurlijk wel vervangen door je eigen domeinnaam.
Hoe je zoekresultaten verwijdert
Benodigde tijd: 2 minuten
Doe dit als een pagina op je website moet blijven, maar niet in de zoekresultaten moet komen.
- Open de pagina en scrol helemaal naar beneden
Hier zie je het tabblad “Geavanceerd” van de plugin van Yoast staan.
- Open het tabblad “Geavanceerd”
Hier zie je een dropdown met daarin dat de pagina in de zoekresultaten getoond mag worden. Verander “Ja” in “Nee”.
Weggegooide pagina’s: redirect maken
Als je een pagina niet op je website wilt houden, kun je ‘m weggooien. Maar als je een pagina of blogpost hebt weggegooid, dan staat die pagina nog steeds in de zoekresultaten. Mensen kunnen dus gewoon op dat zoekresultaat klikken en dan komen ze op een 404 pagina en dat geeft een slechte gebruikerservaring.
Daarom kun je beter een redirect maken. Dat betekent dat je een verwijzing plaatst naar een andere pagina. Het is het beste als je hiervoor een pagina zoekt met inhoud die lijkt op de weggegooide pagina. Je maakt dan een verwijzing van de weggegooide pagina naar de pagina die er nog wel is.
Verouderde URLs
Soms kom ik in de zoekresultaten ook weleens een check-out pagina tegen voor Woocommerce waar dan helemaal geen check-out is. Er staat dan alleen een code op. Zoiets kan ontstaan als je ooit Woocommerce op je website hebt gehad en deze plugin later weer hebt verwijderd.

Als je Woocommerce op je website installeert dan maakt die plugin spontaan pagina’s aan voor de check-out, voor “mijn account” etc. Allemaal vreselijk nuttige pagina voor mensen die op je website zijn. Maar als je de plugin verwijdert dan blijven die pagina’s gewoon op je website staan. En ze blijven ook in de zoekresultaten staan.
In dat geval moet je óf een redirect maken naar een andere check-out pagina (maar dat kan alleen als je die hebt), óf aan Google vertellen dat dit een verouderde URL is die uit de zoekresultaten gehaald moet worden. Hoe je dat aan Google vertelt kun je lezen in het artikel over een pagina verwijderen, onder het kopje 410.
Daarna kun je gewoon afwachten. Want als jij de pagina’s van de website verwijdert en een redirect maakt, haalt Google die pagina’s uit de zoekresultaten.
Kwaliteit van je website verbeteren door zoekresultaten te verwijderen
Door eens in de zoekresultaten te kijken welke pagina’s daar staan die je daar helemaal niet wilt hebben, kun je heel eenvoudig zorgen dat de kwaliteit van je website in de zoekresultaten verbetert. En je zorgt er dan ook voor dat Google zijn tijd op je website niet verspilt met het indexeren van allerlei onzin. Het is dus de moeite waard om dit te doen.